Pragmatici și naționaliști – maturizarea cosumatorului român

9
1825

Săptămâna trecută m-am bucurat teribil că am ajuns la BrandRo, un eveniment Biz dedicat brandurilor românești. Deja de 3 ani de zile se monitorizează importanța mărcilor locale și se măsoară creșterea lor.

Mi s-a confirmat ceea ce observasem deja de ceva vreme. Mărcile românești sunt din ce în ce mai apreciate, se constată o creștere a naționalismului și consumatorul alege din ce în ce mai des brandurile locale. În ultimii doi ani s-a observat o creștere pe două categorii de produse – alimente și dulciuri și ceea ce mă interesează cel mai mult, din punct de vedere al nișei blogului, produsele de îngrijire personală.

Farmec și-a întărit poziția în Top, având 3 intrări – Gerovital ( locul 2), Farmec (locul 12) și Doina (locul 38). Top 5 al produselor de îngrijire este ocupat de : 1. Gerovital, 2. Plafar, 3. Fares, 4. Farmec și 5. Elmiplant, cel din urmă brand înregistrând o creștere de 13 poziții în topul general.

Creșterea în top a mărcilor Farmec nu mă miră deloc, pentru că de 2 ani de zile, de când am lansat blogul, urmăresc cu mare interes activitate pe canalele media a brandurilor. Farmec este activ în toate mediile de socializare populare ( Facebook, Twitter, Pinterest) și a derulat constant campanii. Printre cele mai ample se numără „Aducem România acasă”, o campanie care sunt sigură că a atins în punctele sensibile mulți români.
Pe lângă faptul că produsele oferite de Farmec sunt prezente pe tot teritoriul României și pot fi achiziționate ușor de oricine dorește să le folosească, magazinul online le aduce și mai aproape de consumator. Deschiderea lui a fost o mișcare extrem de bună, combinată cu activitatea intensă pe canalele media. Încă o dată, trebuie să felicit echipa Farmec pentru munca depusă, rezultatele se văd din orice unghi ai privi.

În topul produselor de îngrijire, pozițiile 2 și 3 sunt ocupate de branduri eco/bio, Plafar și Fares. Activitatea Plafar am urmărit-o de ceva vreme, sunt destul de implicați în creșterea popularității brandului, am observat și dezvoltarea  rețelei de magazine fizice. Am așteptări destul de mari.

Despre Fares, trebuie să recunosc că deși cunoșteam brandul pe partea de ceaiuri, nu știam cât de dezvoltată este partea de suplimente alimentare, care mi-a captat atenția. Aștept cu interes topul de anul viitor, tind să cred că va înregistra din nou o creștere semnificativă.

Pe poziția 5 al topului de produse pentru îngrijire se află Elmiplant și …aici sunt puțin uimită. Nu că nu aș cunoaște brandul, acum câțiva ani a fost primul care a lansat o gamă de cosmetice fără parabeni și a câștigat mulți consumatori cu aceasta, însă nu observ o activitate atât de intensă pe cât mi-ar plăcea. Da, produsele se găsesc destul de ușor la raft, însă pentru un consumator ca mine, care nu urmărește foarte mult canalele media clasice (TV în principal) și nici nu mai cumpără de ceva vreme reviste glossy, mi-a fost destul de greu să urmăresc noutățile. Am urmărit o campanie pe Facebook acum câteva luni, dar…vreau mai mult.

În România avem mult mai multe branduri locale, de îngrijire, care nu reușesc să se folosească de avantajele noii media, deși produsele merită atenție. Acum îmi vin în minte Herbagen, Hofigal, Gerocossen, produse pe care sigur le-ați văzut pe rafturi. Herbagen a investit în ultima perioadă în scoaterea pe piață a unor produse noi, ambalajele sunt atrăgătoare și ingredientele cel puțin „în tendințe”, însă nu observ activitate prea mare. Hofigal, deși este o marcă cu tradiție, ar trebui să investească puțin mai mult în a oferi un facelift ambalajelor, pentru a le face atrăgătoare pentru consumatorul modern. Există o pagină de Facebook, dar nu are deloc aspectul unei pagini oficiale, pare cumva abandonată. Gerocossen stă mai bine pe partea de ambalaje, însă pe Social Media este ca și inexistent, atâta vreme cât site-ul de prezentare este puțin greoi și avem un profil de utilizator pe Facebook, în locul unei pagini de brand.

Ca și exemple pozitive, pe lângă Farmec, aș menționa și Ivatherm, deși produsele sunt fabricate în Franța, pentru mine brandul rămâne unul românesc. Avem un magazin online, avem o pagină de Facebook activă, avem un blog și un newsletter interesant. Avem până și un butic apicol, al Complexului apicol Veceslav Harnaj, care face treabă foarte bună pe online, sunt scoase pe piață frecvent produse noi și se fac cunoscute destul de bine.

Sunt sigură că puteți identifica și alte branduri românești care merită atenția și mi-ar plăcea să mi le spuneți. Apoi, aș vrea să știu ce vă face să alegeți produsele românești de pe rafturi, în defavoarea unor alte branduri mass-market. Să fie naționalism, să fie calitatea lor superioasă, să fie bugetele ..de criză?

9 COMENTARII

  1. Cand e vorba de alimente, in cazul meu cam 95% sunt romanesti. La cosmetice insa treaba e putin diferita, deoarece din pacate nu toate mi se potrivesc. Imi plac si folosesc cu drag bifazicul farmec (si vreau sa incerc si un demachiant, ca tot mi se termina), ojele farmec (si tratamentul cu b5), dermatografele Ada, Supliform-ul, crema cu galbenele de la Fares, creme de maini si crema de ochi de la Cosmetic Plant, si cred ca mai sunt si altele dar nu mi le amintesc acum. Nu am incercat geluri de dus, recunosc ca le prefer pe cele balea pt. ca sunt ieftine si nu mi-au cauzat probleme, insa sunt pe lista, sa vad ce gasesc sa ma multumeasca. Oricum, am apreciat foarte mult faptul ca Farmec a schimbat unele ambalaje, iar acum majoritatea produselor lor chiar au aspect comercial si sunt tentante la raft.
    Am observat ca nu ai inclus pe lista Ivatherm-ul – nu stiu care e opinia ta, insa mie Ivatherm nu mi se pare romanesc.
    Si ca sa raspund si la intrebarea de final, cumpar produse romanesti (cele pe care le cumpar) pentru ca imi plac, nu mi-au cauzat probleme, dar si din nationalism (bifazicul balea imi place o idee mai mult decat farmec-ul, dar il cumpar pe cel de la farmec pur si simplu din spirit patriotic, si as alege oricand 6 oje farmec in locul uneia de la Opi).

    • Topul nu este făcut de mine, ci de cei de la Biz. Presupun eu că produsele Ivatherm fiind fabricate în Franța, nu se califică în top, ca 100% românesc. În lista mea de luat aminte, Ivatherm se regăsește, pentru că este un brand administrat în România, cu resurse românești, cu spirit românesc, spun eu 🙂 Uite că ratasem Cosmetic Plant, nu știu de ce nu mi-a venit în minte când am scris articolul.

      • Am admirat inainte (din nou) paleta undressed de la MUA si ma gandeam ca eu nu stiu nicio firma romaneasca care sa produca farduri. Pe vremuri, stiu ca mama folosea un mascara (cred ca era farmec) intr-o cutiuta dreptunghiulara cu o pensula mica asemanatoare cu o perie de dinti in miniatura :)). Acum insa nu cred ca mai exista vreo firma care sa se ocupe de cosmetica decorativa (in afara de vreo 2 dermatografe si lacuri de unghii eu nu stiu altceva).

        • Da, aici chiar avem o lipsă acută. Nu știu dacă am avut vreodată în România o fabrică de cosmetică decorativă, dar chiar cred că am putea face față. Eu tot aștept de la Farmec o asemenea linie și sper să-mi îndeplinească dorința la un moment dat 🙂 Sună a Maybelline ce spui de cutiuța de rimel, primele lor rimeluri așa erau.

Comentează și tu! Spune-ți părerea.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.